Vitamine D

0

Het is weer najaar en zoals het spreekwoord luidt: de ‘r’ is weer in de maand.

De zon schijnt weer een stuk minder, we komen minder buiten en we lopen niet meer in een t-shirt. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. In de herfst en winter is de zonkracht in Nederland te laag om voor voldoende vitamine D te zorgen. Dus zul je vitamine D op een andere manier naar binnen moeten zien te krijgen.

Om vitamine D uit je voeding te krijgen is niet gemakkelijk. Alleen vette vis en de zgn. visolie bevat veel vitamine D.

Vitamine D is niet alleen een vitamine, maar fungeert in je lichaam ook als hormoon. Een gebrek hieraan betekent dus een negatieve invloed op tal van functies in je lichaam.

Inmiddels is wel duidelijk geworden na allerlei onderzoek, dat er een verband is tussen een laag gehalte van vitamine D in je lichaam en veel degeneratieve ziektes als botontkalking (osteoporose), artrose, reuma, MS, hart- en vaatziektes, hoge bloeddruk, diabetestype 2, diverse vormen van kanker. Ook bij depressie lijkt een gebrek aan vitamine D een rol te spelen.

We ontkomen er niet aan om vitamine D extra in te nemen, omdat we niet voldoende via de voeding binnen kunnen krijgen én we in een klimaat wonen met te weinig zonkracht. In onze huidige maatschappij leven we ook veel meer binnen dan zo’n 40 jaar gelden.

Twijfel je of je mogelijk een tekort hebt aan vitamine D hebt, laat het dan nakijken bij je huisarts.

Je hoeft overigens niet bang te zijn, dat je gauw teveel inneemt, want uit onderzoek is gebleken, dat dat een mythe is.

Ook kun je je laten adviseren door een goede drogist als Herba (Ermelo) of Rozemarijn (Harderwijk).