Fit in de nazomer/herfst

0

De zon komt lager aan de hemel te staan. Het is soms nog heerlijk weer, zodat je nog kunt genieten van een lange zomeravond. Nazomer staat tussen de zomer en de herfst in en hoort bij het element Aarde.

Het Aarde element in het lichaam wordt vertegenwoordigd door de milt meridiaan en de maag meridiaan.

De aarde is er altijd. Dit element staat dan ook voor stabiliteit en ondersteuning. Het Aarde element staat dan ook voor het omzetten van voeding in energie. Het kunnen omzetten van het een in het ander, kunnen transformeren.

De maag meridiaan heeft te maken met innemen van voedsel en verteren. Wat slik je wel, wat slik je niet. Ook emotioneel. De milt meridiaan is verantwoordelijk voor het transport van water en voedingsstoffen en zorgt voor de juiste verdeling ervan.

Als het Aarde element uit balans is kunnen er o.a. de volgende klachten optreden: koude handen/voeten, maagzuur, heftige menstruatie, snel blauwe plekken, spataderen, verzakkingen.

De volgende oefening hoort bij het Aarde element. De energiebanen van de maag en de milt stromen langs je enkels. En als je de oefening met aandacht doet, dan gaat als vanzelf de aandacht naar je voeten en geeft het rust in je hoofd.

RUST in je hoofd

1.Ga staan, houd je eventueel vast aan een stoel of muur.

2.Hef je linkerbeen omhoog, zodat je je heup en knie een hoek van 90 graden maken.

3.Roteer nu langzaam je voet een aantal keren linksom en rechtsom.

4.Doe het met aandacht, zodat je tenen alle richtingen op wijzen.

  1. Zet je voet neer en voel het verschil.

6.Herhaal dan alles met je andere voet.

 

Vanaf de maand oktober spreken we over de herfst.

De zon staat lager, het wordt frisser en de dagen korter. De natuur laat zich zien met de prachtige herfstkleuren.

Herfst hoort bij het element metaal. Bij dit element horen de long meridiaan en de dikke darm meridiaan. De energie trekt naar binnen toe. Net als in de natuur. Kijk maar naar de loofbomen, die beetje bij beetje hun bladeren verliezen, doordat er minder voeding naar de takken gaat.

Metaal staat voor oogst, aangeven van grenzen, moed hebben, verdriet loslaten.

De longen en de dikke darm zijn essentieel voor de weerstand in het lichaam. Verstoringen in deze organen maken het lichaam vatbaar voor virussen en bacteriën.

Verkoudheid, griep, ademhalingsproblemen, keelontsteking e.d. zijn bekende vormen van disbalans in het metaalelement.

Het doen van oefeningen zoals de meridiaanstrekking versterkt je hele doen en laten. Je blijft meer in je midden, ook met emoties. Je voelt je ook energieker.

 

De volgende oefening hoort bij het metaalelement en is erop gericht om even alles los te laten:

ARMEN van voor naar achteren ZWAAIEN

1.Ga staan met voeten op schouderbreedte.

2.Breng de armen evenwijdig horizontaal naar voren tot op schouderhoogte.

3.Laat de armen ontspannen naar beneden vallen.

4.En laat ze daarna weer op schouderhoogte terugkomen.

5.Zwaai een paar minuten rustig door.

6.Laat de armen uitzwaaien en naast het lichaam tot rust komen.

7.Blijf staan om het verschil te ervaren.

 

EHBO dikke darm: het acupunctuurpunt dikke darm 20 bij de neusvleugel.

Dit punt geeft meer lucht bij inademen via de neus en ruimt snot op. Plaats je pink of wijsvinger in het kuiltje naast je neusvleugel. Geef druk en verminder druk – een soort langzame pompbeweging. Je houdt je vinger op dat punt. Herhaal dit een aantal keer. Maak vervolgens kleine cirkels op dit punt. Je activeert zo de doorstroming. Laat het punt vervolgens los. Haal adem door beide neusgaten. Voel je verschil? Als het goed is, krijg je meer lucht naar binnen door het neusgat dat je behandeld hebt. Herhaal dan alles bij het andere neusgat.

 

Wil je wat uitgebreider kennis maken met do-in, dan kun je in mijn praktijk een afspraak maken, informeer naar de mogelijkheden!

Maar ook kun je via het youtube kanaal een les do-in volgen, geheel zittend op de stoel! https://www.youtube.com/watch?v=RgyWF4nzSU8&t=36s